Come stai? - Reisverslag uit Bologna, Italië van Lisa Bottema - WaarBenJij.nu Come stai? - Reisverslag uit Bologna, Italië van Lisa Bottema - WaarBenJij.nu

Come stai?

Blijf op de hoogte en volg Lisa

14 Januari 2014 | Italië, Bologna

Come stai?

Hoe het met me gaat? Heel goed! Of ik nog steeds van het Italiaanse leven geniet? Jaaa! En of ik me nog niet verveel? Zeker niet!! De afgelopen weken zijn in een stroomversnelling voorbij gegaan. Van nog meer tripjes, tot bezoek uit Nederland; van de Italiaanse kerstsfeer, tot aan oud&nieuw; van leuke etentjes, tot huisfeesten. La vita in Italia è bella!

De Italiaanse steden doen me nog steeds versteld staan. Voor de kerstvakantie heb ik mijn lijst met steden die ik hier bezocht heb, kunnen aanvullen met Florence (Firenze), Pisa (gewoon Pisa) en Sienna (Siena)! Drie bijzondere Italiaanse steden met elk een eigen karakter en specialiteiten. Terwijl ik me had omgetoverd tot reisleidster, bezocht ik samen met Marina en Ina (de twee Duitse meiden) eerste stad Florence. Wat een bijzondere stad! Dat deze stad in het verleden en heden veel geld bezat en nog steeds bezit, is aan alles te merken! Net aangekomen in de stad zette een vriendelijk mannetje me een soort van af met het verkopen van zijn gratis plattegrond, maar in ruil voor geld markeerde hij wel alle belangrijke bezienswaardigheden :p
En zo leidde gids Lisa haar Duitse vriendinnen rond door de stad. Overal vind je grootse gebouwen, mooie pleinen, beroemde musea, luxe winkels en bijzondere kerken. En ik kan je vertellen, ik heb één van de meest bijzondere kerken ooit in mijn leven gezien: de Duomo van Florence! Maar eigenlijk alleen van de buitenkant (van binnen is het, na het zien van de bijzondere buitenkant, vrij leeg). De muren van witte, blauwe en roze kleuren steken af tegen de lichtblauwe lucht, waardoor het plaatje eigenlijk net nep lijkt. Zo bijzonder! Ook heb ik voor de Duomo even kunnen genieten van mijn Italiaanse ‘moment of fame’!
Naast de Duomo vind je de Campanile, een toren die bij de Duomo hoort. Een echte aanrader om ooit te beklimmen! Ook al konden de mensen boven ons gepuf en gekreun al aan horen komen (in het warme winterse weer van Italië is het beklimmen van zo’n toren best wel zwaar), het uitzicht over Florence was zo mooi! Je kunt hier goed zien dat de stad omringd is door een bergachtig landschap. En ook toen we op de brug Ponte Vecchio stonden en de zon onderging werd me duidelijk dat de kleuren van Italië niet alleen uit een Italiaanse droom komen. De warme kleuren geven Florence een warme gloed en mij een blij
Italiaans gevoel :)!

Een week later zijn we met zijn drieën op een weekendtrip gegaan naar Sienna & Pisa. Sienna is een klein stadje in Toscane, maar
oh zo schattig. De kleine straatjes zorgden ervoor dat de warmte van de zon een beetje werd tegengehouden en zorgden voor een bijzondere sfeer. Terwijl de meeste straten in de schaduw stonden, stonden het plein ‘Palazzo del Campo’ (waar in de zomer de paardenrennen worden gehouden) en ‘Duomo di Siena’ vol in de zon. Deze Duomo leek trouwens op de Duomo van Florence, alleen was de binnenkant hier ook heel spectaculair! Overal zag je kleuren, strepen, gezichten, beelden, goud, etc. Het waren te veel indrukken om alles precies te kunnen onthouden.
En moe van al het doordeweekse stappen, zijn dit keer niet uitgeweest. Maar hebben we ons met een flesje wijn en wat chips naar ons schattige hostel verplaatst ‘Casa di Alfredo’. Je leest het al ‘een schattig hostel dat in het bezit is van een Italiaanse familie’: de zoon kwam ons bij aankomst de sleutel brengen en de moeder en oma maakten het ontbijt klaar).

En ja één en één is twee. Lisa en haar Erasmus in Italië, dat betekende een bezoek aan Pisa! Ons gezellige weekend sloten we daarom af met een Peace uit Pisa :)

Naast onze tripjes heb ik natuurlijk ook heel andere dingen gedaan: feesten en eten. Nee grapje, eerst wat anders! Nooit geweten dat ik de Lumineers zo’n leuke band zou vinden. In december ben ik naar hun concert geweest en wat zijn dat leuke gasten: mooie liedjes & open naar het publiek: een ideale combinatie voor een leuke avond. De concertzaal was eigenlijk maar een klein, uit de grond gestapte zaal, net buiten de stad, maar had daardoor zeker haar charmes! Én ik ben erachter gekomen dat het niet hebben van een Italiaanse vriend toch welgeteld één nadeel heeft: ik denk dat het totaal aantal romantisch Italiaanse stelletjes dat tijdens dit concert rondliep tegen de 100 aanliep!

En ook heeft mijn geheime voorliefde voor voetbal zich geuit. Ik ben naar de wedstrijd Milano – Ajax geweest! Van Milaan hebben we eigenlijk vrij weinig gezien, aangezien de mannen hun zenuwen niet konden bedwingen en al vroeg naar het stadium wilden. Maar wat een wedstrijd!! Met vijf Nederlanders en een Duitse jongen zaten we in het Italiaanse vak en ik hiel mijn hart vast. Wat een fanatiekelingen zijn die Italiaanse mannen. Achter ons zat een Italiaans gezin, nja de opa, vader en (klein)kinderen, die alles bij elkaar schreeuwden en nog net niet naar beneden sprongen. Misschien ben ik stiekem toch een beetje blij dat Ajax niet heeft gewonnen, anders waren die kleine jochies sowieso op ons gesprongen ;)!

Daarnaast hebben we natuurlijk ook wat kerstachtige dingen gedaan! Het is goed te merken dat kerstmis voor de Italiaanse cultuur erg belangrijk is. Heel Bologna hing vol kerstversieringen en lichten, op straat zag je moeders en vaders met grote zakken kerstkleding en cadeaus lopen en in het midden van Bologna stond een grote kerstboom. Met kerst komt het hele gezin bij elkaar om een dag bij opa en oma door te brengen. Terwijl oma al een week van tevoren is begonnen met koken, te veel eten op tafel zet en alle kinderen ook nog een goodiebag mee geeft, heeft ze ook nog een ideale truc om van de lunch over te gaan in het avondeten is
‘je moet gewoon het tafelkleed omdraaien’! Zelf heb ik ook met wat Erasmus vrienden 1e advent gevierd en heb ik met huis kerstetentje gehad. Ook hebben we van onze huisbazin nog een klein cadeautje gekregen en had mijn Italiaanse huisgenootje een heel schattig mini-kerstboompje gekocht! Toch kon ik de Nederlandse kerstsferen niet missen en ben ik even naar huis gevlogen om snel (bijna) iedereen te zien en kerst te vieren!

Maaaar terug in Italië stond me iets heel leuks te wachten: mijn lieve clubbies zouden komen! Drie dagen gieren, lachen, brullen. Wat was het leuk om met de meiden oud&nieuw te vieren. We hebben ons goed vermaakt in onze keuken en op het huisfeest! Er zijn zelfs meiden geweest die de hele avond op hun sokken hebben gedanst (ik noem geen namen). Maar als echte vrouwen zijn we de dag erna wel begonnen aan onze tour di Bologna, hebben we ’s avonds een aperitivo gedaan en was er nog een belangrijk moment om 0.00 uur: Katja werd 22 jaar! Na 10 000 pizza’s, met negen meiden op 20m2 geslapen te hebben (met voeten op elkaars hoofd), een fanatieke ‘who is the man’ gespeeld te hebben, veel grappen en heel veel gelach zijn de meiden weer op huis aangegaan en ben ik nog steeds aan het nagenieten van deze dagen!

De rest van mijn verhalen bewaar ik voor de volgende keer! Nu bestaat mijn leven weer uit studeren, maar donderdag komt Kelly, volgende week heb ik met Marina, Ina en Melanie een tripje naar Palermo gepland, daarna heb ik nog een vak, dan komt huisgenootje Michèle langs en daarna ben ik alweer bijna terug in Nederland. Dus zet allemaal maar in jullie agenda: 9 februari, Lisa terug!

Tot snel, Baci, Lisa!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Bologna

Bologna!

-

Recente Reisverslagen:

09 Februari 2014

Ciao Italia en hallo Nederland!!

14 Januari 2014

Come stai?

02 December 2013

La famiglia

04 November 2013

Casanova

13 Oktober 2013

I am scuso!
Lisa

Actief sinds 20 Sept. 2013
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 5810

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 09 Februari 2014

Bologna!

Landen bezocht: