Ciao a tutti! - Reisverslag uit Bologna, Italië van Lisa Bottema - WaarBenJij.nu Ciao a tutti! - Reisverslag uit Bologna, Italië van Lisa Bottema - WaarBenJij.nu

Ciao a tutti!

Blijf op de hoogte en volg Lisa

20 September 2013 | Italië, Bologna

Cappuccino e aperitivo. Ja, Ik hou nu al van het Italiaanse leven! Ik heb nu al door dat de Italianen van drinken en eten houden. ’s Morgens vroeg staan ze op met een kop cappuccino, gevolgd door nog iets koffie-achtigs met een croissant, even later zie je de Italianen lekkere broodjes kopen en niet lang daarna beginnen ze met de aperativo (een soort buffet waar de Italianen alleen voor de drank betalen om vervolgens uitgebreid te genieten van alle heerlijke Italiaanse hapjes). Eén en al genieten! Het nuttigen van een aperitivo kan ik al van mijn to-do list afstrepen, maar het drinken van een cappuccino staat zeker nog op mijn lijst!

Ik ben nu ongeveer twee weken in Bologna en het bevalt me dus heel erg goed! Ook al voel ik me misschien nog niet een Italiaanse, ik begin de cultuur steeds beter te begrijpen. En vooral het studentencultuurtje hier!

Al bij mijn vertrek kwam ik in contact met de eerste Italianen en internationale studenten. Ook al kunnen de Italianen zelf niet zo goed Engels, ze zijn erg behulpzaam! En dat geldt ook voor de eigenaren van het Bed&Breakfast waar ik de eerste nachten in heb geslapen. Het B&B werd beheerd door een Italiaans gezin (onder wie een heel schattig Italiaans omaatje) dat elke dag even een kijkje kwam nemen. En ik mag in mijn handjes knijpen, want ik had het geluk zeker aan mijn zijde! Binnen twee dagen had ik al een kamer! Misschien scheelt het dat ik een meisje ben van wie ze denken dat ze alles goed schoonhoudt ;) De kamer is vlakbij de universiteit, de markt, de winkelstraat en mijn internationale vrienden. Alles is op 10 minuten loopafstand, dus dat is erg fijn! En niet te vergeten: de meiden met wie ik woon zijn leuk! Ik woon samen met een Nederlands, Braziliaans en Italiaans meisje en vanaf morgen komt er nog een meisje uit België komt. Het is hier normaal om met zijn tweeën op een kamer te slapen, dus ik slaap samen met het Braziliaanse meisje. Gelukkig staat ze heel stil op en laat ik alles vallen als ik ’s nachts thuiskom :p Ook doet mijn kamer me een beetje denken aan Fillesteyn: ik slaap weer in een kast. Dus ik voelde me al snel thuis!

Ook heb ik al een leuke groep mensen om me heen verzameld (hopelijk zijn ze even blij met mij :p)! De groep bestaat vooral uit Duitse studenten, waardoor ik me soms ook een van de Duitsers begin te voelen en ik straks misschien nog beter Duits kan dan Italiaans, maar dat maakt niet uit. Het is gezellig en we doen heel veel samen. De universiteit is namelijk nog niet begonnen. Mijn leven bestaat nu vooral nog uit de cultuur ontdekken, genieten van het weer, de steden verkennen, nog meer vrienden maken, Italiaans leren en feesten op alle Erasmus-feesten! Ik mag zeker niet klagen.

Zo heb ik er al wat leuke tripjes opzitten! Zoals een tour door Bologna (daar moet je natuurlijk mee beginnen), een dagje naar Parma en een uitstapje naar Venetië! Nadat ik verliefd ben geworden op Wenen, ben ik nu ook verliefd geworden op Venetië. De smalle kanalen met schattige bruggetjes waaronder de lieve gondels met de mannetjes in hun eigen kostuum varen (zie de foto van de week ), het is zo’n leuke en mooie stad!

En dan heb je natuurlijk alle feestjes! Van gummy-bear feestjes, waarbij ze de Haribo-snoepjes maken van vodka, tot pré-parties op Piazza Verdi (een plein midden in de universiteitsstraat): elke dag is er wel iets te beleven! Ook de Italianen zelf weten van deze feestjes af. Je kunt ze van verre al herkennen aan hun dansmoves ;)

Nog meer eten! Pizza’s, pasta’s, ijsjes, zoete broodjes. Ja, de Italianen weten wat lekker eten is. En laat Lisa Bottema nou net van eten houden :)! Zo heb je in het centrum heel veel afhaalplekken voor pizzapunten. Voor bijna niets heb je een onwijs lekker stuk pizza waar je zeker de hele dag op kan teren. En het ijs, ik heb nog nooit zulk lekker ijs gegeten als hier! Gelukkig heb ik om de hoek een klein park, waar ik alsnog al mijn work-outs kan doen :p

En nog een belangrijk puntje: Bologna zelf! Het is een erg leuke en levendige stad met veel authentieke gebouwen. De meeste gebouwen hebben een warme kleur, waardoor de stad een fijne sfeer heeft. Oorspronkelijk zijn deze kleuren gekozen vanuit het communisme dat hier vroeger heerste. Een totaal andere insteek dan ik had verwacht. Daarnaast zijn er elke dag heel veel mensen op straat te vinden. Maar ook op de weg: de Italianen rijden als gekken door de stad! Door rood, door oranje, voor je neus, net achter je langs. Laten we het erop houden dat ze weten wat ze doen, maar ik soms mijn hart vasthoud. En ook de typische scooters zijn niet te missen! Ja, het is echt een typisch Italiaanse stad!

Ook al geniet ik van het zien van al de steden, het ontdekken van de cultuur en alles wat verder bij het leven hier komt kijken, stiekem kijk ik al een beetje uit naar maandag, want dan begin ik hier aan de universiteit! Niet dat mijn eerste universiteitsweek lang zal duren, want in de nacht van woensdag op donderdag ga ik naar Napoli, Pompei, Vesuvius en Capri!
Kortom, ik ben hier erg aan het genieten en heb het erg naar mijn zin! Maar ik ben natuurlijk ook heel erg benieuwd hoe het met jullie allemaal is, dus hou me vooral ook op de hoogte van al jullie gebeurtenissen!

Dikke kus, ciao, xoxoxo

Lisa!

  • 21 September 2013 - 17:45

    Linda:

    Hey Lies,
    dat klinkt allemaal supergoed! eten, feesten en gezelligheid.. wat wil je nog meer! :)
    Geniet er nog van!
    xoxo Lin

  • 22 September 2013 - 21:30

    Marthe:

    Lisa! Ziet er allemaal vet goed uit!! Zo cool dat je het zo leuk hebt daar! Het klinkt echt leuk, top!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Bologna

Bologna!

-

Recente Reisverslagen:

09 Februari 2014

Ciao Italia en hallo Nederland!!

14 Januari 2014

Come stai?

02 December 2013

La famiglia

04 November 2013

Casanova

13 Oktober 2013

I am scuso!
Lisa

Actief sinds 20 Sept. 2013
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 5822

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 09 Februari 2014

Bologna!

Landen bezocht: